Welcome to Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Author Topic: Nastavnici namaju koga da uce  (Read 1056 times)

0 Members i 1 gost pregledaju ovu temu.

15 Jun, 2009, 08:05:59
  • Moderator
  • Deda meraklija
  • *****
  • Posts: 650
  • Ocena: +62/-9
  • Gender: Female

Racionalizacija u obrazovanju podrazumeva i gašenje škola
Nastavnici nemaju koga da uče
Autor: Jelena Ilić | 15.06.2009. - 05:00


Broj dečaka i devojčica u školskim klupama u proteklih petnaestak godina smanjio se za 126.000, dok se u istom periodu broj nastavnika povećao za blizu 9.000, pokazalo je istraživanje Unije prosvetnih radnika Srbije. Podaci kojima raspolažu pokazuju da je u obrazovanju više od 12.000 prekobrojnih, sa tendencijom rasta jer je broj škola koje nemaju više od pet učenika čak 182.

Problem racionalizacije obrazovne mreže u Srbiji jedna je od gorućih tema iz domena prosvete. Primera radi, u čak 31 školu ide samo jedan učenik, dok u 182 škole ide pet ili manje đaka. Isti podaci govore da u 67 odsto škola u Srbiji ide svega 9,4 odsto učenika, dok u ostalih 33 odsto škola ide 90,6 procenata đaka. Sve ovo potvrđuje priču da Srbija ima jedan od najneracionalnijih obrazovnih sistema u Evropi.



Zatvaranje škola sa malim brojem đaka, tvrde stručnjaci, neminovnost je, ali to povlači još dva ozbiljna pitanja, šta sa prosvetnim radnicima koji će ostati bez posla i da li će to ubrzati proces "starenja" sela. S druge strane, roditelji bi više voleli da njihova deca idu u "normalnu" školu i da se druže sa decom, a ne da sede sami u učionici.
Potez Ministarstva prosvete da utvrdi broj nastavnika koji ispunjavaju jedan od uslova za odlazak u penziju samo je delimično rešenje.
- Ministarstvo prosvete je od svih direktora zatražilo da im dostave spisak zaposlenih koji ispunjavaju jedan od uslova za odlazak u penziju. Na osnovu toga oko 5.000 prosvetnih radnika do kraja godine moglo bi da ode u penziju. Od njih čak 2.000 ispunjava oba uslova. Odlazak u penziju je jedno od rešenja, ali to je nedovoljno. Pri tom, postoji i problem što zakon omogućava ženama da rade do muškog radnog staža i to treba hitno izmeniti - priča za "Blic" Miodrag Skrobonja, stručni saradnik u Uniji sindikata prosvetnih radnika.
Prema postojećem zakonskom rešenju, odluku o zatvaranju škola donosi opština jer ona formira mrežu obrazovnih ustanova. Ukoliko postoji njihova procena da ona treba da radi makar i za jednog đaka, na državu se prenose dalje obaveze finansiranja njenog rada.
- Pre nekoliko godina imali smo više od 250 škola sa pet i manje đaka, mnoge od njih su se ugasile jer više nema dece. Zvanični podaci kažu da su ih sad 182. Najteža situacija je na rubnim područjima Vojvodine, u kopaoničkoj i užičkoj regiji. Razumem da niko ne želi da bude taj koji će staviti katanac na vrata, ali ekonomska računica je vrlo jasna. Uz to, ni za decu nije dobro da uče u takvom okruženju - dodaje Miodrag Skrobonja.
Obezbeđivanjem prevoza i ishrane učenicima koji bi putovali do matičnih škola problem bi bio rešen, a višak kadrova mogao bi da se reguliše njihovom prekvalifikacijom i preusmeravanjem na obrazovanje odraslih. Ipak, lokalne vlasti u Užicu, gde postoji više od 20 škola sa manje od pet đaka, zasad nisu spremne da ih zatvore jer, kako kažu, "kad se jednom selu ugasi škola, to znači i odliv stanovništva iz tog sela".
U Ministarstvu prosvete su svesni težine problema, ali tvrde da će neke odluke morati da budu donete.

Nastavnicima prekvalifikacija
Predlažući program mera za uređenje stanja u prosveti, unija smatra da đacima u područjima sa malo dece treba omogućiti prevoz do matičnih škola. Takođe, u gradovima treba promeniti rejonizaciju kako bi se omogućilo da se učenici upisuju ravnomerno u sve škole. Takođe, treba obezbediti i prihvatljiv socijalni program zbrinjavanja viška zaposlenih. Ipak, pre svega toga neophodno je usvojiti nacionalnu strategiju obrazovanja.
http://www.blic.rs/drustvo.php?id=97219