Welcome to Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Author Topic: Zašto su tinejdžeri stalno umorni?  (Read 4244 times)

0 Members i 1 gost pregledaju ovu temu.

22 April, 2012, 17:27:14
  • Moderator
  • Deda meraklija
  • *****
  • Posts: 650
  • Ocena: +62/-9
  • Gender: Female
Zašto su tinejdžeri stalno umorni?


Biološki sat, odnosno cirkadijurni ritam organizma, mlađu decu "tera" da spavaju već oko 8 ili devet uveče, ali kod tinejdžera je stvar potpuno drugačija. Tempreratura tela, hormonske promene, ciklus spavanja... sve se remeti ulaskom u adolescenciju i zbog toga tinejdžeri kasnije ležu, mamurniji su i dekoncentrisaniji, što mnogi roditelji opisuju kao konstantan umor. Ako vam se čini da se vašem tinejdžeru stalno spava, da je bezvoljan i trom, to je zbog toga što mu je potrebno 9 sati sna dnevno, a istraživanja pokazuju da toliko spava tek svaki četvrti adolescent. Obaveze u školi, domaći zadaci, prijatelji, kompjuter, televizija, internet, sve je su to prioriteti u odnosu na spavanje, pa prema statistikama tinejdžeri u Srbiji spavaju tek 7-8 sati. A to nije dovoljno za njihov organizam u osetljivom razvojnom periodu, kada se suočavaju sa brojnim fizičkim i psihičkim promenama.

Nedostatak sna može da ima ozbiljne posledice na zdravlje, a remeti i uspeh u školi, jer izaziva nedostatak pažnje i koncentracije. Premalo sna može da utiče i na česte promene raspoloženja.

Stručnjaci tvrde da to što vikendom tinejdžeri spavaju duže nije rešenje i da ne nadoknađuje propušteno tokom nedelje. Zapravo, to pravi još veću "konfuziju" u organizmu, jer "zbunjuje" biološki sat tinejdžera. Stručnjaci savetuju da pomognete detetu prvo razgovorom u kojem biste mu objasnili zašto je važno da spava dovoljno, a zatim i nekim "sitnicama" koje kod njega mogu da izazovu pospanost. Britanski naučnici savetuju da kako pada veče u kući bude što manje jakog svetla, kao i da tokom noći sva budu pogašena, jer svetlo loše utiče na melatonin, hormon koji reguliše stanja budnosti i sna.

Dobro je da se dete budi uz prirodnu svetlost, pa ujutru razmaknite zavese i pustite sunce u njihovu sobu. Jako je važno i da dete leže i budi se u približno isto vreme, jer raspored, odnosno određeni ritam spavanja i budnosti, blagotvorno deluje na organizam. Ne dopustite detetu da drema danju, a ne bi trebalo da pije kafu ili napitke bogate kofeinom. Pre spavanja nije dobro biti "na kompjuteru" ili se igrati mobilnim telefonom.

Opuštajuće aktivnosti, lagana muzika, dobra knjiga ili film lakše će "prizvati" san. Neki stručnjaci savetuju da detetu ne treba dozvoliti da ima televizor u sobi, ali kako je sa tinejdžerima to prilično teško izvodljivo, pokušajte bar da ograničite vreme koje će provoditi ispred ekrana.

Takođe, zdrava i izbalansirana ishrana, pomoći će mu da prevaziđe umor i bezvoljnost. Ipak, ukoliko primetite da je vaše dete konstantno pospano, bezvoljno ili pokazuje znake depresivnog raspoloženja, konsultujte se sa lekarom.

Izvor: NOVOSTI, Ž. P.
http://www.roditeljportal.com/clanak/tinejdzeri/zasto-su-tinejdzeri-stalno-umorni.htm