Welcome to Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Forum po moj merak @ VladicinHan.com

Author Topic: Sound Systems  (Read 1156 times)

0 Members i 1 gost pregledaju ovu temu.

17 Septembar, 2008, 22:02:00
  • Moderator
  • Starac Focho
  • *****
  • Posts: 1.637
  • Ocena: +141/-17
  • Gender: Male
  • Peace,love and prosperity!
    • http://reload.vladicinhan.com/

 Nastanak sound systema - velikih pokretnih diskoteka, koje su radile po kucama, igrankama i nocnim klubovima - bio je ekonomski neophodan. Mali broj Jamajcana bio je u mogucnosti da sebi priusti radio ili gramofon, a kamoli dovoljno snazan razglas koji bi zadovoljio potrebe zivog nastupa. Ovakve pokretne diskoteke okupljale su ljude po ulicama i klubovima i omogucavale im da za "sitan novac" slusaju i igraju uz najnovije hitove.

Jedan od prvih ovakvih sound systema imao je Tom "The Greate" Sebastian, koji ubrzo poceo da dobija konkurenciju od strane Sir Coxsone Downbeat-a, Duke "The Trojan" Reid-a i Lloyd "The Matador" Daley-a.

40-tih godina 20. veka veliki proj Jamajcana odlazio je na privremeni rad u SAD, odakle su donosili nove ploce americkog R&B-a (rhythm and blues), koje su postale veoma popularne medju lokalnom publikom. Vlasnici sound systema su kupovali ove ploce, i to sve do kojih su mogli da dodju, da bih zatim pustali na svojim igrankama. Sound System koji je imao najveci broj eskluzivnih hitova dobijao je najvecu popularnost i, naravno, najvise je zaradjivao. Da bi sakrili naziv hita od ostalih sound systema dj-evi su cesto unistavali sve oznake na ploci. Medjutim postojala je i mracna strana ovakvih igranki - rivali su placali siledzijama da rasturaju suparnicke igranke i zapocinju tuce, dajuci im los glas.

Najslusanija muzika na Jamajci 50-tih je bio americki R&B, sto je uostalom i bilo razumljivo - crnci sa juga SAD-a i Jamajcani su iskusili ropstvo i u to vreme su dozivljavali slicne drustvene promene, kao sto su masovne migracije iz sela u grad. Najpopularniji su bili Fats Domino, Chuck Berry, Louis Jordan.
Uspesan covek nije onaj koji redja diplome, vec onaj koji ima ideju koja pokrece i njega i sve oko njega!

http://reload.vladicinhan.com
FACEBOOK: Reload festival - Vladicin Han
17 Septembar, 2008, 22:03:01
Reply #1
  • Moderator
  • Starac Focho
  • *****
  • Posts: 1.637
  • Ocena: +141/-17
  • Gender: Male
  • Peace,love and prosperity!
    • http://reload.vladicinhan.com/

 Medjutim, krajem 50-tih godina popularna muzika u Americi pocinje da se menja, pocinjala je rock&roll era. Ovako je ovu promenu opisao Coxsone Dodd, jedan od pionira sound systema : "Americka muzika je pocela da se manja u rock&roll, ali Jamajcani nisu voleli rock&roll. Posao je poceo da opada. Kako vise nije bilo moguce kupiti amaricke R&B ploce, odlucio sam da ih sam snimam. Zapoceo sam da radim sa Roland Alphonsom u Federal studiju i nakon nekoliko proba imali smo snimak koji je mogao da pokrene masu na igrankama." Uskoro su i drugi vlasnici sound systema poceli da snimaju sopstvene ploce - bio je to pocetak muzicke industrije na Jamajci. Producent je placao snimanje i zakupljivao muzicare. Zavrsen snimak je bio vlasnistvo producenta, dok je autor dobijao samo nekoliko funti. Nepravedno? - mozda, ali producent je preuzimao citav rizik.

Producenti nisu imali nameru da ove ploce prodaju, jednostavno su im trebali svezi hitovi za igranke. Ove rane snimke je tesko definisati, bili su mesavina menta i R&B zvuka. Neki od prvih autora koji su snimili svoje ploce bili su Bunny&Scully, Laurel Aitken, Theophilus Beckford, Alton Ellis, Derrick Morgan, Eric Morris, Owen Gray. Prva jamajcanska ploca koja je stigla na prvo mesto nacionalne top liste bila je "Boogie Rock" Laurel Aitken-a. Poznate pesme ovog perioda bile su i "Little Sheila", "Boogie In My Bones" (Laurel Aitken), "Now We Know" (Derrick Morgan), "I For Love" (Owen Gray). "Easy Snappin' " Theophilus Beckford-a, koji je poznatiji kao klavijaturista, bila je veliki hit. Sa svojim naglasenim off beat-om nije bila samo imitacija R&B-a, ali to jos nije bio ni ska. Laurel Aitken je bio najznacajniji autor pre-ska ere, on se kasnije preselio u London, gde je 60-tih nastavio uspesnu ska karijeru.

I pored nekih uticaja mento i kalipso zvuka, najveci broj ovih prvih simaka bili su pokusaji kopiranja americke R&B muzike. Pesma koje je ovo preokrenula bila je "Oh Carolina". Na legendarnom session-u producent Princ Buster je pokusao da spoji melodicne vokale Folkes Brothers-a i snazan ritam na perkusijama rastafarijanskog bubnjara Count Ossie-a. Rezultat je bio zadivljujuci, ova pesma je po mnogima bila godinama ispred svog vremena. Ali svi ovi uticaji u kombinaciji - R&B, mento, rastafarijanizam i dzez - poceli su da se sklapaju u nesto sasvim novo, u novi, originalni, jamajcanski zvuk.
Uspesan covek nije onaj koji redja diplome, vec onaj koji ima ideju koja pokrece i njega i sve oko njega!

http://reload.vladicinhan.com
FACEBOOK: Reload festival - Vladicin Han